https://www.facebook.com/szkolajogidanda

„Najważniejsza forma ludzkiej inteligencji jest umiejętność obserwowania bez oceniania.”
Serena Rust

Pranajama

Nauka o kontroli oddechu

Oddychanie to zespół złożonych procesów stale zachodzących w organizmie, związanych z pobieraniem tlenu ze środowiska (prāna) i wydalaniem końcowych produktów utleniania (apāna) – dwutlenku węgla i wody. To w oddechu tkwi nasze zdrowie i witalność.

Oddychanie ma również ogromny wpływ na układ nerwowy – reguluje jego funkcjonowanie (ta zależność jest podstawą systemu ćwiczeń hatha-jogi). Układ ten wpływa między innymi na procesy metaboliczne oraz na pracę układu krążenia.

Są trzy rodzaje oddychania: obojczykowe (górne, szczytowe), piersiowe (środkowe, żebrowe) oraz przeponowe (dolne, brzuszne). Najbardziej efektywne jest oddychanie przeponowe – powietrze trafia do najniższej i najbardziej pojemnej części płuc. Zwróćmy w swoim codziennym życiu więcej uwagi na swoje oddychanie, obserwujmy jak oddychamy, starajmy się uczynić swój oddech bardziej wydajnym i efektownym. Większość ludzi oddycha torem piersiowo-brzusznym i tylko częściowo wykorzystuje objętość płuc. To niepełne oddychanie dostarcza nam mniejszą ilość tlenu i może spowodować pogorszenie kondycji fizycznej.

Regulowanie wdechu i wydechu oraz zatrzymanie po wdechu lub po wydechu nazywamy w jodze prānājāmą. Prāna oznacza energię, a āyāma oznacza rozprzestrzenianie się. Prānājāma jest to więc precyzyjne przedłużenie wdechu, wydechu i kontrolowane zatrzymanie oddechu. Trudniejsze ćwiczenia oddechowe powinniśmy wykonywać dopiero wówczas, gdy poznamy dobrze technikę wykonywania asan. Ale już od początku praktyki każdy uczeń powinien zwracać szczególną uwagę na swój oddech.

Najsilniejszy wdech w życiu wykonujemy podczas narodzin. Jest tak silny, ponieważ musi przezwyciężyć opór powierzchniowy tkanki płucnej, która wcześniej była zapadnięta. I od tej chwili oddychanie staje się jedną z najważniejszych czynności życiowych. Jednak najczęściej nie przywiązujemy do niej zbyt wielkiej wagi. Na co dzień oddychamy bez udziału naszej świadomości.

„Oddychanie staje się bezpośrednim mostem łączącym ciało i umysł. Pozwala utrzymywać między nimi harmonię. Psychofizjologicznym skutkiem powolnych, miękkich ruchów połączonych z oddychaniem przeponowym jest uspokojenie autonomicznego układu nerwowego, jego przejście z chronicznie nad aktywnego trybu współczulnego (związanego z nadmierną aktywnością życia codziennego) w przywracający siły tryb przywspółczulny.” („Oddychanie” [w:] „Joga. Ruch – oddech – relaks” Joanna Górna, Janusz Szopa).

Masz jakieś pytania? Potrzebujesz w czymś pomocy? Skontaktuj się ze mną.

Skorzystaj z Formularza lub napisz bezpośrednio na email:

piotrsokolowski82@gmail.com

lub zadzwoń: tel 608 083 170

Więcej na mój temat przeczytasz na stronie
„O mnie”.

Piotr Sokołowski

Dyplomowany Instruktor Jogi

Formularz Kontaktowy

10 + 9 =